BEOGRAD – Srbija će nastaviti modernizaciju svoje helikopterske flote nabavkom tri višenamenska helikoptera H215 Super Puma a očekuje se da ugovor sa kompanijom Erbas bude ozvaničen prilikom predstojeće posete francuskog predsednika Emanuela Makrona Beogradu sredinom jula.

Kako prenosi blog Beogradska bezbednosna mreža (www.balkansec.net), korisnik tih helikoptera biće Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije.

Taj portal navodi da je reč o sofisticiranim višenamenskim helikopterima koji, osim za transport, mogu da budu korišćeni za pomoć civilnom stanovništvu u slučaju poplava, požara i drugih vanrednih situacija.

Na taj način Srbija će nastaviti da jača svoje helikopterske potencijale, s obzirom da je prethodno takodje od Erbasa za vojsku i policiju naručeno ukupno devet višenamenskih helikoptera H145M, dok su za vojne potrebe iz Rusije naručena četiri borbena helikoptera Mi-35M i tri srednja transportna Mi-17V-5.

Dodaje se da je novac za novu tehniku obezbedjen jer je u budžetu za 2019. godinu definisano da će ove i u naredne dve godine policija za nabavku helikoptera dobiti 9,8 milijardi dinara.

Izadatak za dodatne vojne helikoptere Mi-17V-5 je poverljiv, ali orijentaciono može da se proceni da cena nije puno veća od iznosa od 25,3 miliona evra koliko je dato za dva Mi-17V5 nabavljena 2016. godine, dodaje taj portal.

Potrebe za srednjim transportnim helikopterima su realne, s obzirom da se vojna transportna komponenta, osim tri helikoptera Mi-17 koji su novijih godišta, oslanja na starije Mi-8 koji su kupljeni pre 38 godina i na koje se dugoročno ne može računati.

Vojni analitičar Aleksandar Radić za Balkansku bezbednosnu mrežu navodi da je veoma interesantno da je Srbija u isto vreme naručila Super Pume i Mi-17, s obzirom da dilema oko toga kako modernizovati flotu transportnih helikoptera traje više od četiri decenije a da se stručnjaci sve to vreme dvoume upravo oko ta dva modela.

Prema njegovim rečima, u komandi Ratnog vazduhoplovstva u Zemunu prvi put je razgovarano o nasledniku helikoptera Mi-8 još u maju 1978. godine, a kao dva najbolja kandidata prepoznati su tadašnji najnoviji helikopter Sovjetskog saveza a sada Rusije Mi-17 i Super Puma, tadašnji ponos francuske vojne industrije a danas multinacionalne kompanije Erbas.

S obzirom da su jugoslovenski planeri veoma ambiciozno gledali na mogućnosti razvoja domaće vazduhoplovne industrije, od Francuza i Sovjeta je tražena i informacija da li Jugoslavija može da dobije licencu za proizvodnju tih helikoptera ili makar opcija za zajedničku proizvodnju delova.

Brojni ekonomski, politički razlozi i na kraju ratovi i sankcije odlagale su konačnu odluku više od 40 godina da bi se rukovodstvo u Beogradu na kraju odlučilo da višedecenijsku dilemu reši tako što će da naruči – oba helikoptera.

Slučaj je hteo da su i nakon četiri dekade i ko zna koliko modifikacija i modernizacija kasnije, glavni konkurenti na svetskom tržištu i dalje Mi-17 i Super Puma.

Beta