PULA – Projekcijom dugo očekivanog filma “General” u režiji Antuna Vrdoljaka o životu i ratnim “podvizima” Ante Gotovine sa holivudskom zvezdom Goranom Višnjićem u naslovnoj ulozi, sinoć je u Pulskoj Areni počeo 66. Pula film festival.
Pred ispunjenom Arenom na otvorenom uz očekivano prisustvo predsednice Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović, koja je i otvorila festival, premijerno je prikazan film koji mesecima unazad izaziva veliku pažnju u celom regionu nekadašnje Jugoslavije.
Reč je zapravo o bajkovitom prikazu romansirane biografije “najomiljenijeg hrvatskog generala iz domovinskog rata” kako su Gotovinu četo nazivali hrvatski mediji.
Na početku ostvarenja prikazano je niz događaja koji prethode odlasku u svet mladog Ante među kojima je smrt majke koja ga je zaštitila od ekplozije mine, pa sve do očevog protivljenja da se otisne na more.
Iskustvo na teretnom brodu, odlazak francusku Legiju stranaca, prva borbena iskustva, romansa u Kolumbiji koja se pretvara u brak sa lokalnom televizijskom novinarkom, rođenje ćerke…samo su kratki predložak za povratak u Hrvatsku koja je zahvaćena ratnim sukobima.
U patetičnom okviru u kojem se potencira rodoljublje u filmu “General”, Gotovina nakon susreta sa sa hrvatskim imigrantima koji pred kraj života nakon 40 godina u Argentini sanjaju domovinu i miris kantuna, odlučuje da se vrati u Hrvatsku da bi izbegao njihovu sudbinu.
Od tog trenutka na velikom platnu kreće ignorisanje istorijskih činjenica oko rata na prostoru Hrvatske u raspadu nekadašnje Jugoslavije.
Pripadnici JNA se karakterišu kao zveri koje lovi lovokradica zajedno sa Gotovinom i njegovim hrabrim, mladim vojnicima po slavonskim šumama
Susret između nekadašnjih oficira JNA koji su u ratu našli na različitim stranama protiče u propovedi sada hrvatskog časnika da su hrvatski komunisti i 1941. branili u Hrvatskoj Srbe od Ustaša i Nemaca…
Naravno, niko ne pominje logor Jasenovac…
Sve do kraja filma dobro obučeni JNA oficiri i pripadnici specijalnih jednica kukavički pucaju u leđa golobradih hrabrih hrvatskih dobrovoljaca koji pre odlaska u smrt sanjaju ognjište svog dide i najukusniji hleb koji pravi njihova mater i naravno slobodu.
Događaji u Borovom Selu, Maslenici, kod Zadra veoma se slobodno interpretiraju kroz kratke izvode bez istorisjkih utemeljenja.
Gotovina je predstavljen kao šarmer, profesionalni vojnik hrabrog srca zaljubljen u svoju domovinu koji u pauzama ljutih okršaja sa okupatorskim “zverima” uspeva da ima flert sa ratnom novinarkom i da pronađe novu ljubav sa pripadnicom ministarstva odbrane koju ženi nakon rata.
Finale filma u kojem konačno Knin “pada” i ostaje prazan u akciji “Oluja” kojom je komandovao lično Gotovina donosi između ostalog i odlazak srpskog življa iz dalmantinskog zaleđa.
Nema pomena o žrtavama, pljačkanja ostavljenih kuća već se kroz razgovor dva srpska oficira i monolog majke sa decom za sve to okrivljuju Milošević i njegova megalomanska politika.
Goran Višnjić je pre samog otvaranja festivala rekao da ima veću odgovornost prema ulozi u ovom filmu nego što je to slučaj sa angažmanom u bilo kom Šekspirovom komadu, a reditelj Antun Vrdoljak je napomenuo da je želeo da snimi film o Gotovini ne bi li ga nekako izvukao ih Haškog tribunala.
Žalbeno veće Haškog tribunala poništilo je prvostepenu presudu kojom se Ante Gotovina osuđuje na 24 godine zatvora za progone, deportaciju, ubistva, zločine protiv čovečnosti, pljačku imovine, kršenje zakona i običaja rata.
Dokumentaciono – informativni centar “Veritas” u svojoj evidenciji ima 1960 poginulih i nestalih Srba tokom akcije “Oluja” kojom je komandovao Ante Gotovina, kada je sa prostora Srpske Krajine proterano oko 220 hiljada ljudi.
Tanjug