BEOGRAD – Veliki regionalni projekat, krimi drama “Besa” produkcijski predstavlja početak nečega mnogo većeg od jedne serije, mišljenje je učesnika panela “Perspektiva produkcije iz srpsko-hrvatskog dvougla filmovi i/ili serije”, u okviru manifestacije Mala Pula 2.0 održane u Beogradu u Ustanovi kulture Stari grad, saopštili su danas organizatori skupa.

Ocenjeno je da su priču o čoveku koji je prinudjen da ubija za mafiju da bi spasao sopstvenu porodicu zaokružili visok kvalitet produkcije, pažljivo birani glumci, brojne lokacije i regionalni karakter. Jedan od učesnika panela, glumac, reditelj i producent Dragan Bjelogrlić, ukazao je na novu tržišnu utakmicu zbog koje će Srbiju i region zadesiti “hiperprodukcija serija”.

Dok u te svrhe United Media navodno odvaja 20 miliona evra godišnje, a Telekom čak 30 miliona, Bjelogrlić se nada da će kvalitet nadjačati kvantitet u novom vremenu, kako je opisao, urbanih serija.

“Zanimljivo je da su 2014. i 2015. godine naš medijiski prostor okupirale serije čiji bismo pristup mogli da okarakterišemo kao ‘ruralni’ jer su nosile naziv ‘selo’. To se dogadjalo za vreme jedne urbane vlasti u Srbiji. Sada imamo jednu ruralnu vlast, a veoma urbane serije. To je apsurd u kome živimo, ali se situacija sa serijama kreće u pozitivnom smeru”, rekao je Bjelogrlić.

Zadatak “Bese”, koja je imala premijeru u Srbiji, bio je da u svakom smislu iskače iz poznatih, gotovo ustaljenih kalupa domaće produkcije. Zato je na čelu scenarističkog tima bio jedan od najboljih britanskih scenarista, Toni Džordan, rečeno je na skupu.

Tea Korolija iz produkcijske kuće Adrenalin je objasnila kako je napisana priča koja, posredstvom licence, već “putuje” u druge države.

“Zaista, mnogo projekata se trenutno radi i pitanje je šta će od njih ostati. Mi smo zato od početka bili svesni šta je ‘najslabija karika’ domaće produkcije, a to je ozbiljno vreme koje je potrebno da se one prave, dobre priče napišu. Pisanje ‘Bese’ je bilo napeto i trajalo je veoma dugo, a uzmite u obzir i da je Toni srž dinamične britanske filmske industrije preneo na ovo područje koje na to nije naviklo”, rekla je Korolija.

Napomenula je da univerzalnost ideje, iza koje jedna serija kao što je “Besa” stoji, ključ koji otvara tržišta širom sveta.

Ta serija će se od 15. oktobra snimati i u Bejrutu, i biće prva koja je iz Srbije prodata kao format.

Hiperprodukciji ide u korist i nezasitost publike, a samim tim i emitera širom sveta, ocenio je Srdjan Šaper, po čijoj je ideji “Besa” i napisana.

“Kad sutra domaći producenti odu i pokušaju da prodaju deset serija pa vide da su dve prodali a osam nisu, te dve će postati parametar dragocenosti za kompletno domaće tržište. Potreba za sadržajima u svetu, obzirom na ogromnu količinu informacija, takodje znači da ćete moći da prodate šta god snimite čak i posle dužeg niza godina”, rekao je Šaper.

On je dodao da veruje da budućnost ovog formata pripada upravo autorima koji drže do svoje vizije.

“Većina produkcija u budućnosti će ovako izgledati. Buduća televizijska serija o kakvoj govorimo suštinski autora vidi kao idejnog tvorca koji stoji iza cele priče. Pitanje koje se oko filma ili serije ranije ‘vrtelo’ bilo je ko su scenarista i reditelj, a sada je iza serije njen kreator koji insistira na tome da ona po njegovoj zamisli bude objedinjena umetnička celina”, rekao je Šaper.

Filmski kritičar hrvatskog “Jutarnjeg lista” Jurica Pavičić je, komentarišući aktuelnu filmsku scenu u regionu, kazao da, poput ljubitelja serija, filmofili takodje danas jasno stavljaju do znanja šta žele da vide iz domaće produkcije, a kao primer koji to dokazuje naveo je ovogodišnjeg pobednika festivala u Puli.

“Činjenica da je film ‘Dnevnik Diane Budisavljević’ pobedio, ne govori samo o kvalitetu filma već i o tome šta filmska zajednica misli da bi filmovi trebali biti, i da im se ne svidja ideja da bi filmovi kao ‘General’ mogli ići dalje”, rekao je Pavičić.

Šaper je ukazao da je prelazak iz bioskopa u kuću dramatično je promenio sve formate.

“Serije su dokazale da ljudska priča mnogo bolje može da se ispriča kroz seriju nego kroz sva uslovljavanja koja film nosi. Mislim da je film u tom smislu u problemu, ali i da će filmski festivali kao posledica toga postati mnogo življi”, rekao je Šaper, najavljujući novu eru domaće produkcije ali i ugledanje na svetske striming mašinerije poput Netfliksa, Amazon Prajma ili Hulua.

Beta