BEOGRAD – Potpredsednik Vlade i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić izjavio je u Šangaju da broj kineskih turista koji dolaze u Srbiju raste te je u prvih devet meseci ove godine našu zemlju posetilo 110.000 turista iz Kine.
,,Ukoliko se ovaj trend nastavi, imaćemo više od 140.000 kineskih turista u Srbiji“, rekao je Ljajić koji boravi u Kini u delegaciji koju predvodi premijerka Ana Brnabić.
Primera radi, 2016. godine u Srbiji je bilo svega 18.000 kineskih turista, dodao je ministar.
,,Sudeći prema ovim trendovima, imaćemo više od 300.000 noćenja kineskih turista. To su podaci koji ohrabruju i pokazuju da kampanja koju smo vodili na kineskom tržištu daje rezultate, ali i pokazuje da ima prostora da se broj kineskih turista u narednim godinama poveća“, rekao je Ljajić.
Kako je rekao, sve zemlje pozivaju kineske turiste da ih posete. ,,Videli smo ovde i predsednika Francuske, premijera Grčke i ministra spoljnih poslova Italije, a svi su pozivali kineske turiste da posećuju njihovu zemlju. Svi imaju rezerve prema našim odnosima sa Kinom, a onda dođu svi ovde i pokušavaju da nađu tržište za svoje proizvode i svi pokušavaju da privuku kineske turiste“, primetio je Ljajić.
Izneo je podatak da 140 miliona ljudi iz Kine putuje širom sveta, koji potroše 277 milijardi dolara tokom svojih putovanja, po čemu su pretekli i američke turiste.
,,Ovo je tržište koje je, posebno za male, turističke zemlje, sve interesantnije, i ako nastavimo sa kampanjom, a potpisali smo i ugovor sa turističkom platformom ,,Alibabe“ o promociji, uz promociju na društvenim mrežama u Kini, možemo da približimo Srbiju kao turističku destinaciju kineskim turistima“, rekao je on.
Ljajić je na ovogodišnjem kineskom međunarodnom sajmu izvoza EXPO, na kojem se kupcima iz Kine i celog sveta predstavilo deset kompanija iz Srbije, istakao da je kinesko tržište višestruko važno za Srbiju, ali da je potrebno zadovoljiti nekoliko uslova, pre svega, obezbediti kvalitet, konkurentnost i kontinuiran plasman robe na tržište Kine.
On je naglasio da je Srbija značajno povećala robnu razmenu sa Kinom, u odnosu na prošlu godinu, pa je ona sada duplo veća – u prvih devet meseci plasirana je roba u vrednosti od 214 miliona dolara, dok smo cele prošle godine prodali robu za 92 miliona dolara.
,,Ako se ovaj trend nastavi, približićemo se prvi put cifri između 250 i 300 miliona dolara. To je još malo i zato su ovi sajmovi važni. Ovo je prilika da približimo naše prozivode velikom, ali zahtevnom kineskom tržištu“, kazao je Ljajić.
On je još dodao da učešće na sličnim sajmovima približava Srbiju korak više ostvarenju cilja – konstantno povećanje robne razmene i smanjenje trgovinskog deficita.
Kako je rekao, Srbija ima kvalitetne proizvode koje može da ponudi kineskom tržištu.
Prema njegovim rečima, zbog osnovnog problema, kontinuiteta u isporukama robe, potrebno je da se obezbede velike količine, i zato se mora ići na specifične vrste kvalitetnih proizvoda, koji nemaju konkurenciju na globalnom tržištu ili je ta konkurencija manja.
,,Ovde smo videli neke od tih proizvoda koji imaju prilike da se prodaju na ovom tržištu i siguran sam da ćemo iz godine u godinu povećavati i asortiman robe koje prodajemo, ali i njihovu količinu, pa i kontinuitet“, rekao je Ljajić.
Kao primer, naveo je proizvode od tartufa, koji, kako kaže, verovatno nemaju ,,prođu“ u Srbiji, ali domaća lokalna kompanija koja se time bavi postaje i regionalni brend.
,,Moramo konačno da budemo prepoznatljivi po nekom od proizvoda. Česi su vodilu kampanju i postali su poznati po pivu koje ovde izvoze. Italijani po vinu. Ovde je veliki broj naših vinarija i možda je to velika šansa, jer je u poslednjih godinu dana izvoz vina postigao veće cifre nego ranije“, dodao je on.
Naveo je i da Srbija u Kinu izvozi bukovo drvo, koji je drugi izvozni proizvod, ali da bi bilo profitabilnije da izvozimo gotov proizvod u odnosu na sirovinu.
,,Zato moramo da se koncentrišemo na nekoliko proizvoda i da rebrendiramo proizvode koje izvozimo, da konačno budemo prepoznatljivi po nekom od njih, koji će onda otvoriti vrata i za sve druge robe“, rekao je Ljajić.
Procene su da će oko pola miliona kupaca iz svih delova sveta posetiti Sajam, što predstavlja veliku šansu za srpske privrednike.