Vozači koji imaju starog dizelaša od sledeće godine će moći od države da dobiju subvenciju od 2.100 evra za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila evro 6 standarda.

Planirano je da se deregistruju, odnosno otpreme vozila evro 1, 2 i 3. Od ove godine polovnjaci sa tom normom ne mogu više da se uvoze. Od 2024. korišćena vozila koja se budu uvozila moraće da imaju najmanje evro 5 standard, a od 2026. normu evro 6.

Ove mere su predviđene “Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030.” koji je donela Vlada Srbije.

Država će davati 2.100 evra po automobilu za zamenu starih dizelaša
Finansijski podsticaji za zamenu najstarijih dizel-vozila novijim, koji manje zagađuju životnu sredinu, uključuju i laka teretna vozila za čiju kupovinu je propisan iznos od 2.500, a za autobuse 2.900 evra. U dokumentu se ističe da subvencija pokriva samo 35 odsto troškova nabavke polovnih evro 6 vozila. Za realizaciju ove mere predviđeno je 102 miliona evra.

Kako objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović, svi koji poseduju automobile evro 1, 2, 3 i budu ih reciklirali, ostvariće uslov za dobijanje subvencije za kupovinu vozila koji su evro 6 norme i izduvnih gasova. Agencija trenutno radi na detaljima procedure i načinu da je elektronski ubrza za građane, kako bi sve bilo spremno kada počne realizacija ovih mera.

“Cilj je da se smanji zagađenje sklanjanjem sa ulica upravo onih automobila koji najviše zagađuju. Zbog toga je ideja da se oni recikliraju, a subvencija iskoristi za kupovinu drugog polovnog automobila. Znači, mera nije samo za nova vozila, već je glavni uslov da se kupi automobil evro 6 norme”, navodi Stamatović za Novosti.

Realizacija ovog programa se, kako dodaje, očekuje početkom 2024. godine i predviđeno je da se realizuje u više godina.

Usvojenim “Programom zaštite vazduha”, rok za sprovođenje mere dodele subvencija je 2026. i cilj je da na ovaj način država otpremi oko 122.000 starih, zagađujućih vozila na dizel. To se odnosi na stare putničke automobile, teretna vozila, izuzev N3 i autobuse standarda evro 1, 2 i 3, kao i evro I, II i III.

novosti.rs