BEOGRAD – Ministar prosvete Branko Ružić obišao je danas učenike osmih razreda OŠ “Bora Stanković’ koji polažu test iz srpskog/maternjeg jezika u okviru probe završnog ispita koji će polagati u junu i poručio i đacima i roditeljima da ne budu pod tenzijom jer ima sasvim dovoljno vremena “za sva fina podešavaja” kako bi savladali i ono što još nisu, briljirali na završnom testu i upisali se u željene škole.
“Očekujem da i današnji dan protekne u najboljem redu, završni test je zakazan za 21. 22. i 23. jun. Želim samo da deca budu relaksirana, da roditelji ne budu pod tenzijom, da se pripreme i da probni test iskoriste da sagledaju na kom su nivou znanja, da nastave da do završnog testa sa nastavnicima unapređuju znanje”, rekao je Ružić Tanjugu.
Postoji širok spektar mogućnosti i izvora zahvaljući kojima đaci mogu da savladaju zadatke bilo da su to vežbaonice, pripremni časovi u samim školama, rekao je Ružić i dodao da i ne treba govoriti o zbirkama zadataka koje se tradicionalno objavljuju oko Svetog Save.
“Imamo sasvim dovoljno vremena za sva ta fina podešavaja, da deca sve ono što nisu u potpunosti savladala savladaju i da na završenom testu briljiraju i da se upišu u željene škole”, naveo je ministar nakon što je đacima škole koju je i sam završio, poželeo uspešan rad na testu iz srpskog jezika i književnosti/maternjeg jezika.
Ružić je podsetio da još od 2011. godine u Srbiji postoji završni test na kraju osmogodišnjeg školovanja, kao i probni test.
Ocenio je da je jučerašnji test iz matematike protekao u okvirima očekivanog.
“Probni test je dragocen, videćemo nakon završenog probnog testa koliko su deca zadovoljna, jer su nam ona najvažnija”, rekao je ministar i podsetio da završni test ima sertifikacionu komponentu – potvrđuje nivo stečenog znanja tokom osmogodišnjeg školovanja.
Prema njegovim rečima, ima i kvalifikacionu ili selekcionu komponentu jer omogućava i opredeljuje đake spram liste želja ali i bodova osvojenih na završnom testu u junu, u koju će se srednju stručnu školu ili gimnaziju ili neku umetničku školu upisati.
Uz to, kako je podsetio test ima i evaluacionu komponentu u “smislu povratnog dejstva povratne sprege” – spoznaje kako naš osnovni nivo obrazovanja funkcioniše i da li je potrebno još više unaprediti neke segmente.
“Ova generacija prvi put ima šansu i priliku da izabere jedan od pet predmeta koji su nekada bili deo kombinovanog testa, bio da se radi o biologiji, hemiji, fizici, istoriji i geografiji”, ponovio je ministar i dodao da su analize pokazale da je najveća zainteresovanost bila za biologiju skoro 40 odsto, a najmanja je za fiziku osam odsto.
Na pitanje koliko je pravednije to što polažu jedan ispit iz izbornog predmeta, kazao je da su u donošenju te odluke bile konsultovane nadležne institucije.
“Došli smo do zaključka da je ovo bio iskorak dalje da omogućimo deci koja završavaju osnovni nivo obrazovanja, a zrela su dovoljno da se opredele koji im je od tih pet predmeta im jesu u fokusu i da mi olakšamo zarad neke dalje orjentacije u školovanju i karijernom opredeljivanju”, rekao je Ružić i naglsio da to ne samo da je to pravičnije, pravednije već je i logičnije i efektivnije u pogledu njihovih daljih životnih opredeljenja.