BEOGRAD – Saobraćajna policija je tu da zaštiti sistem koji je uređen, da zaštiti ličnu imovinsku sigurnost građana, što znači da vrši permanentnu kontrolu i otkivanje izvršenih prekršaja, međutim sama bezbednost je u rukama građana, izjavio je danas pomoćnik Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan.

On je za Tanjug naglasio da je odluka, da li će neko izvršiti protivpravnu ili nebezbednu radnju, na učesniku u saobraćaju.

“Kada je reč o statistici treba reći da je 481 lice poginulo u saobraćajnim nezgodama u Srbiji tokom 2023. godine, tačnije do juče. Kada govorimo o tome šta se dešava treba reći da je stanje mnogo povoljnije nego što je bilo u prethodnom periodu, međutim MUP permanentnim informisanjem javnosti o stanju bezbednosti saobraćaja dalo je građanima na uvid koliko saobraćajnih nezgoda se desi, i koliko je bilo poginulih”, naveo je pukovnik.

Belencan kaže da je, uzimajući u obzir period u proteklih pet godina, 56 lica manje poginulo u saobraćajnim nezgodama nego 2019. i 2022. godine.

“Kada govorimo o broju povređenih, to brojka oko 32.000 povređenih. Zašto kažem negde oko, zato što se ona promeni u tenutku recimo iz lake preraste u tešku, ili iz materijalne štete preraste u telesne povrede”, objasnio je on.

Bez obzira što su saobraćajnice izuzetno dobro obeležene i bez obzira što je prosečno informisanom vozaču nemoguće da uđe u kontra smer, Belencan kaže da je vožnja u suprotnom smeru fenomen koji se u poslednje vreme izuzetno pojavio.

Smatra da se iz svih dosadašnjih saobraćajnih nezgoda izazvanih vožnjom u suprotnom smeru, čak i sa smrtnim ishodom, nije izvuklo iskustvo, odnosno da se nije stekao pozitivan stav o tome da to ne treba raditi.

“Imali smo pre neku noć vozača koji je bio pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, pod dejstvom alkohola preko dva promila, i odlučio je da krene u kontra smeru. U tom slučaju možemo govoriti da je on sebe doveo u skrivljenu neuračunljivost. Kada govorimo o tome da vozač koji je trezan, pisho-fizički sposoban, nema određene smetnje i nije sebe doveo u skrivljenu neuračunljivost, i donese tu odluku, onda je to već sfera za medicinu i psihijatre”, ocenio je on.

Kada je reč o akcijama pojačane kontrole koju najavi Saobraćajna policija, Belencan kaže da se prilikom pojačanih kontrola akcenat stavlja na sve prekršaje s tim da se, dodaje on, određene selekcije rade u zavisnosti od toga koja je namena te kontrole.

“Da li brzina kao indikator, da li po međunarodnom kalendarz, a to je TISPOL, ili neki drugi indikator. Ove godine je otkriven manji broj prekršaja, ali to znači da su i učesnici u saobraćaju shvatili da je upravo sankcionisanje od strane sudova izvesno, zatim stalno prisustvo policije i korišćenje najsavremenijih tehnika u detekciji saobraćajnih prekršaja”, istakao je pukovnik.

Prema njegovim rečima, kažnjavanje bahatih vozača nije najbitnije, već je najbitnije da svi učesnici u saobraćaju shvate da imaju jedan život i da je odluka o tome da li će propisno i bezbedno učestvovati u saobraćaju u njihovim rukama, kao i da shvate da preuzimaju odgovornost za život drugih učesnika u saobraćaju.

Indeksonline/Tanjug