BEOGRAD – Crni petak predstavlja praznik za kog su vezani veliki popusti, a Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda i Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije smataju da potrošači pre kupovine treba da budu dobro informisani jer bi to mogao da bude i marketinški trik.

Bogosavljević je rekao za Tanjug da cene uglavnom nisu niže i da su vrlo često na nivou redovnih cena.

“Ali potenciram zakonsku obavezu, znači prethodno informisanje i mogućnost odustajanja kupca ukoliko nije prethodno dobio informacije da svesno donese odluku o kupovini”, istakao je Bogosavljević.

Kako je naveo, važno je da se aktiviraju oni mehanizmi koji su osmišljeni zakonom, ali koji ne funkcionišu, a odnose se na zaštitu potrošača kroz onaj pristup angažovanja posebnog tela za mirno rešavanje potrošačkih sporova.

“Mi imamo žalbe i od trgovaca da imaju problem sa trgovcima koji nefer konkurišu na tržištu. Upravo je to psihološki pritisak na potrošača i uticaj da se smanji pažnja računajući da je u pitanju sniženje”, kazao je Bogosavljević.

Bogosavljević je uputio apel potrošačima da se organizuju i uspostavi informacioni sistem u kome će oni obezbeđivati informacije o cenama i kvalitetu robe na tržištu i na taj način omogućiti da budu dostupne svim potrošačima.
“Ako to potrošači ne budu uradili, trgovci sigurno neće jer oni imaju ekonomski interes

upravo da se dešava ovo što se dešava na tržištu, suprotno onom što je na liniji održivog razvoja”, zaključio je Bogosavljević.

Nikolić smatra da je Crni petak nešto što je u genima američkog naroda i dodao da se trgovci širom sveta trude, da uz manje izdvanje za marketing odnosno oglašavanje svojih proizvoda, priključe tom globalnom fenomenu.

“Uvek kada se crni petak pomene, volim da kažem da su trgovci u Srbiji preuzeli samo naziv, a nisu i ostatak. A taj ostatak je najznačajniji. To su ta značajna sniženja gde vi nekada čak i do tri puta jeftinije od redovne ponude, možete kupiti određene proizvode”, rekao je Nikolić za Tanjug.

Nikolić smatra da kupovina u Srbiji ne treba da bude impulsivna, već promišljena, odnosno ekonomski doneta odluka.

“Vi kada planirate kupovinu, neophodno je da se pre toga, danima, pa možda i nedeljama, ako imate mogućnosti, raspitate koji proizvod je dobar za vas i koje su njegove karakteristike. U praksi smo imali da na Crni petak taj proizvod bude sa popustom, recimo od 50 odsto, čak skuplji od istog proizvoda kod nekog drugog trgovca u redovnoj ponudi.

Kako je ocenio, moguće je da neki trgovci nekoliko dana pred Crni petak povećaju cene određenih proizvoda za 30 ili 40 odsto, da bi iskoristili onda taj dan, da najave sniženje od 70 procenata, što kako je naveo, nije ni približno toliko koliko je istaknuto.

indeksonline.rs/Tanjug