NOVI PAZAR – Skupština Novog Pazara na poslednjem zasedanju usvojila je Koncesioni akt za poveravanje obavljanja gradskog i prigradskog prevoza putnika čime je napravljen još jedan korak u formiranju prvog javno-privatnog partnerstva u ovom gradu.
Zakonska obaveza svih lokalnih samouprava je da gradjanima obezbede adekvatan prevoz, a pogotovo djacima do škola, radnicima do radnih mesta, ali i ostalim kategorijama stanovništva koji imaju potrebu za korišćenjem usluga javnog prevoza.Analizom trenutnog stanja u gradskom i prigradskom prevozu, u Gradskoj upravi Novog Pazara su zaključili da postoje brojni nedostaci, od preklapanja linija i polazaka prevoznika, te da je on ekonomski neodrživ imajući u vidu veliku predjenu kilometražu, zbog razudjenosti teritorije, sa jedne strane i relativno male prihode sa druge strane.
Milioni za subvencije
Rukovodilac Odeljenja za stambene, komunalne i poslove saobraćaja Hidajet Plojović kazao je da su zbog toga pred lokalnom samoupravom bile dve opcije – osnivanje posebnog javnog preduzeća koje će obavljati gradski i prigradski prevoz ili ulazak u javno-privatno partnerstvo.
“Osnivanje i početak rada javnog preduzeća zahtevalo bi značajna finansijska ulaganja. Analizom je zaključeno da bi lokalna samouprava morala da obezbedi minimum 29 autobusa i da zaposli bar 33 vozača. Pored toga, trebalo bi obezbediti autobusku stanicu i radionice za popravku i održavanje vozila, kao i kontrolore, mehaničare, administrativne radnike. Radi se, dakle, o velikim sredstvima koja grad Novi Pazar neće moći da opredeli i zbog čega smo se odlučili za projekat javno-privatnog partnestva sa elementima koncesije”, rekao je Plojović.
Poslednjih meseci izradjen je nacrt Koncesionog akta koji je dobio pozitivno mišljenje Komisije Vlade Srbije za javno-privatna partnerstva, a potom je usvojen i u Skupštini Novog Pazara.
“Njime je predvijeno da koncesija, odnosno poveravanje obavljanja delatnosti gradskog i prigradskog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Novog Pazara traje 5 godina. Smatramo da je to neki optimalan period da procenimo kako će sve funkcionisati”, naveo je Plojović.
Tokom poslednje četiri godine (2015.-2018.) lokalna samouprava Novog Pazara izdvojila je nešto manje od 120 miliona dinara za subvencionisanje javnog prevoza, dok je ove godine za tu svrhu budžetom grada opredeljeno 28 miliona dinara.
Konkurs uskoro
U ekonomskom delu Koncesionog akta navedeno je da će iz gradske kase za potrebe javno-privatnog partnerstva za gradski i prigradski prevoz godišnje biti trošeno oko 265.000 evra (blizu 31,5 miliona dinara) što je više nego što se sada izdvaja, ali i znatno manje nego što bi koštalo formiranje posebnog javnog preduzeća za javni prevoz.
“Predvidjeno je i da godišnji prihodi od prodaje karata budu skoro 463.000 evra, ukupni prihodi blizu 730.000 evra, a planirana neto dobit 81.500 evra. Na petogodišnjem nivou ukupni prihodi iznose 3,6 miliona evra, a neto dobit 407.000 evra”, izjavio je Plojović.
On je najavio da će narednih dana lokalna samouprava izraditi konkursnu dokumentaciju kojom će biti detaljno razradjeni uslovi i kriterijumi koje mora ispunjavati privatni partner, a potom i raspisati tender za njegov izbor.
“Sledi izbor najpovoljnije ponude i izrada javnog ugovora koji mora proći skupštinsku proceduru posle koje može biti zaključen. Ukoliko sve bude teklo po planu, očekujemo da do leta sve bude završeno i u Novom Pazaru zaživi prvo javno-pivatno partnerstvo”, dodao je Plojović.
Gradski i prigradski prevoz u Novom Pazaru trenutno obavlja kompanija “Sandžaktrans” koja održava 21 liniju, dok će budući privatni partner lokalne samouprave imati zadatak da prevoz organizuje kroz 32 linije.
Tekst je realizovan u okviru projekta Medijskog centra Beta u saradnji sa udruženjem Fraktal kao sastavni deo projekta “Udruženja gradjana kao ravnopravni partneri u monitoringu javnih finansija” i sprovodi se u okviru Programa podrške civilnom društvu i medijima 2014-2015 Evropske komisije.Izneti stavovi ne predstavljaju nužno i stavove organizacija koje su podržale projekat.
Beta