BEOGRAD – Direktor programa “Nova pimenost” Darko Soković izjavio je danas da, prema podacima istraživanja CeSID-a “Medijska i digitalna pismenost u Srbiji”, tema pandemije virusa korona zauzima drugo mesto po interesovanju građana.
Na današnjoj online konferenciji “Mediji u trouglu između pandemije, ekonomske krize i tehnoloških promena”, Soković je rekao i da istraživanje pokazuje da čak 40 odsto i više građana nikada nije bilo na sajtu bilo koje državne institucije da bi se informisalo o epidemiji.
On je rekao da se na prvom mestu po interesovanju građana nalaze vesti iz oblasti sporta, dok posle pandemije slede zabava, muzika i moda.
Soković je primetio da istraživanje govori u prilog tome da su tradicionalni mediji danas u nezavidnom položaju i istakao da samo dva odsto građana Srbije veruje štampanim medijima kao glavnom mediju iz kojeg se informišu, a sa druge strane influenseri zavređuju poverenje četiri odsto građana.
“Imamo nepreglednu ponudu tema iz medijske informacione i digitalne pismenosti sa jedne i ogromnu potražnju tog sadržaja sa druge strane”, naglasio je Soković.
On je dodao da čak 42 odsto tinejdžera u Srbiji, od 12 do 17 godina, ima nalog na društvenoj mreži Tik Tok, a da dva odsto svih građana Srbije tu društvenu mrežu posmatra kao izvor za informisanje o dešavanjima oko nas, za šta Tviter koristi tri odsto građana.
Soković je podvukao da građani prepoznaju propagandu i lažne vesti i akcentovao da ih to ne sprečava da u najvećem broju gledaju i čitaju medije u kojima prepoznaju takve vesti.
Polovina građana ne obraća pažnju na izvore, a preko 70 odsto njih pročita samo naslov i još malo teksta.
Inače, građani najveće poverenje imaju u internet portale i to četvrtina njih, a trećina ne veruje nikome.
Društvenu mrežu Fejsbuk koristi čak 60 odsto ljudi u Srbiji, zatim slede Youtube i Instagram, a više od 60 odsto građana ima Viber tako da se, kako ističe Soković, može reći da je Srbija zemlja Fejbuka i Viber-a.
“Ako planirate prisustvo na društvenim mrežama, znajte da news feed na Fejsbuku i Instagramu skoro nikome nije važan, skoro 40 odsto naših građana gleda samo storije, a grupe na Fejsbuku se vraćaju na velika vrata i pretiču stranice preko kojih mediji najčešće komuniciraju sa svojom publikom”, zaključio je Soković.
Ambasador Hrvatske u Srbiji Hidajet Biščević istakao je da virus korona ima primarno zastrašujuću zdravstvenu i socijalnu dimenziju, ali da je istovremeno postao sinonim i metafora za izneverena očekivanja.
Kako je pojasnio svoje viđenje, promene u međunarodnim odnosima su probudile nade da su moguće nove zajedničke vrednosti i saradnje, demokratije, vladavine prava, ljudska prava i slično, tako se sa početkom IT revolucije, devedesetih godina, moglo nadati da će mediji iskoračiti ka jačanju svojih izvornih zadataka – objektivnost, obrazovanje, analitičnost, profesionalnost, nezavisnost.
“Trideset godina kasnije pogled unazad otkriva kolosalni kolaps takvih nada i očekivanja. Virus nije od juče, on je 30 godina kapilarno ulazio u međunarodne odnose i masovne medije razarajući ćelije novog poretka i potencijalno novih medijskih standarda”, kazao je Biščević. Dodaje da umesto novog međunarodnog poretka, dobijen je novi hladni rat, a umesto paradigme novog svetskog prosvetiteljstva, došlo se do razarajuće duhovne i socijalne dekadencije.
“Korona se pojavila kao vrhunac tog procesa, metaforički kao opomena, i danas je ključno pitanje da li nas je zaista opomenula, a odgovor je tragično jednostavan – očigledno nije”, navodi Biščević.
Ambasador Hrvatske je dodao da pođednako kao što međunarodni odnosi čekaju svoje obuhvatno resetovanje, tako i medijske politike čekaju “vakcine protiv svojih virusa”.
“Niti pandemija može trajati u nedogled, niti postojeće stanje u međunarodnim odnosima i stanje u medijima može trajati večno. Ostaje nam da se nadamo i radimo na političkim i medijskim vakcinama”, zaključio je Biščević.
Međunarodna online konferencija mogla je da se prati preko YouTube kanala Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, koja je i organizator tribine sa kompanijom Color Media Communications, USAID-om i Propulsion Fondom.
U nastavku online konferencije učestvovali su – James Hewes, predsednik FIPP (Federation of Periodical Preš), Alfred Heintze, predsednik Burda International, Isabelle de Courson, direktor uredništva, International Department HOLA! HELLO! i Deepek Lamba, predsednik Worldwide Media.
indeksonline.rs