Po nalogu Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu danas je uhapšena S. K, menadžer za razvoj investicija AD “Infrastruktura Železnica Srbije” sa sedištem u Beogradu, kao i tri člana Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, a u vezi sa izvršenjem nekoliko krivičnih dela sa koruptivnim elementom, koja su imala za posledicu pad nadstrešnice na toj Železničkoj stanici 1. novembra 2024. godine, kojom prilikom je poginulo 15 ljudi, a dvoje teško telesno povređeno.
Kako je saopšteno iz tužilaštva, uhapšeni su i M.S, predsednik Komisije za tehnički pregled Železničke stanice u Novom Sadu, kao i članovi te Komisije J. V. i M. N. J, dok je B. K. u bekstvu i za nju će biti predloženo određivanje pritvora i raspisivanje poternice.
Glavni javni tužilac VJT u Beogradu Nenad Stefanović je ukazao da Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije postupa u ovom predmetu zasebno od predmeta postupanja VJT u Novom Sadu u kojem je podignuta optužnica, kao i zasebno od predistražnih radnji koje preduzima Javno tužilaštvo organizovani kriminal u vezi sa finansiranjem Projekta rekonstrukcije Železničke stanice u Novom sadu.
– Radnje izvršenja krivičnih dela za koja se terete osumnjičeni izvršene su na teritoriji Beograda, iako je tragična posledica nastupila u Novom Sadu, a predmet je formiran nakon što je tužilaštvo izvršilo uvid u krivičnu prijavu od 2. februara 2025. godine, priložene dokaze i pisanu dokumentaciju u vezi sa krivično-pravnim događajem, a koja dokumetacija je objavljena na sajtu Vlade Srbije – naglasio je Stefanović.
Postoji osnovana sumnja da su M. S, B. K, J. V. i M. N. J. u periodu od 25. marta 2024. do 1. novembra 2024. godine kao odgovorna lica i to članovi Komisije za vršenje tehničkog pregleda izvedenih radova na deonici pruge Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija) kršili zakon, propise i opšte akte propuštanjem dužnosti nadzora, kao i da su na drugi način očigledno nesavesno postupali u vršenju službe, iako su bili svesni da usled toga može nastupiti teža povreda prava drugog, koja je i nastupila.
Oni su, kako se sumnja, od 25. marta 2024. godine pa do 5. aprila 2024. godine izvršili tehnički pregled objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, o čemu su u Beogradu sačinili Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, sa datumom 4. april 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu objekta sa datumom 5. april 2024. godine.
U Izveštaju su konstatovali određene nedostatke, stavljajući primedbe, ali sa zaključkom da ti nedostaci ne utiču na stabilnost i funkcionalnost objekta i sistema.
Tim izveštajem su potvrdili da je objekat izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova, te da je radi utvrđivanja podobnosti objekta za upotrebu odobren probni rad, iako su znali da izvršeni obilazak i pregled objekta, kao i Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nisu urađeni u skladu sa svim propisima i pravilima struke.
Pri tome, osumnjičena B. K. nije izvršila pregled konstrukcije celog objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad, iako je bila dužna da to uradi, a to je bilo navedeno u Zapisniku o tehničkom pregledu objekta, sa čime su bili upoznati ostali članovi komisije.
Međutim, oni su i pored toga odobrili probni rad objekta stanične zgrade u Železničkoj stanici Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana i konstatovali da objekat stanične zgrade izveden u skladu sa projektom za građevinsku dozvolu i projektom za izvođenje radova.
Glavni javni tužilac VJT u Beogradu je napomenuo da su oni nakon navedenog nastavili da krše Zakon o planiraju i izgradnji i odgovarajući pravilnik jer u toku samog probnog rada objekta nisu proveravali ispunjenost uslova za izdavanje upotrebne dozvole i nisu dostavljali izveštaje o tome investitoru, iako su prema nalazu i mišljenju veštaka, mogli vizuelno da uoče znake loma, koji su bili uočljivi u danima koji su prethodili rušenju nadstrešnice, odnosno da uoče povećani ugib na nadstrešnici.
-Tehnički pregled objekta prema Zakonu o planiranju izgradnji i odgovrajućem pravilnku jeste osnov za početak korišćenja prostora krila B Železničke stanice Novi Sad zbog čega su propusti osumnjičenih sa tako izvršenim tehničkim pregledom objekta u uzročno-posledičnoj vezi sa padom nadstrešnice – istakao je Stefanović.
Članovi Komisije su, kako se sumnja, bili svesni da usled ovakvog nesavesnog postupanja može nastupiti teža povreda prava drugog, pa je takva povreda i nastupila, a bili su svesni i da će preinačena ili lažna isprava – Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do obrušavanja nadstrešnice na tlo ispred prednje fasade vestibila “B” na objektu stanične zgrade u Železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra 2024. godine, kojom prilikom je život izgubilo 15 lica, a dvoje zadobilo teške telesne povrede.
Ne postupajući po propisima i tehničkim pravilima o merama zaštite, oni su takođe izazvali opasnost za život i telo putnika i drugih lica, usled čega je nastupila navedena posledica.
Osumnjičenima se na teret stavlja krivično delo Nesavesan rad u službi i krivično delo Teško delo protiv opšte sigurnosti.
Kada je u pitanju S.K, postoji osnovana sumnja da je ona od septembra 2020. godine do 1. novembra 2024. godine u Beogradu, kao službeno lice-menadžer za razvoj i investicije u AD “Infrastrukture Železnice Srbije” Beograd bila zadužena da koordinira i prati projekat modernizacije i rekonstrukcije mađarsko-srpske železničke pruge na teritoriji Republike Srbije, za deonicu Novi Sad-Subotica-Državna granica (Kelebija), te je ispred investitora AD “Infrastruktura Železnice Srbije” bila zadužena za donošenje odluka u vezi sa pomenutim projektom.
Kao odgovorno lice ispred investitora ona je dostavila Izveštaj i zapisnike kao i drugu dokumentaciju, pritom znajući da Zapisnik o tehničkom pregledu od 5. aprila 2024. godine nije urađen u skladu sa svim propisima i pravilima struke, usled čega je odobren probni rad objekta zgrade Železničke zgrade Novi Sad u trajanju od najduže godinu dana.
Zatim je, iako je znala da radovi na vestibilu krila “B” nisu završeni, jer o tome nije dobila potvrdu stručnog nadzora da su radovi izvedeni, S.K, kako se sumnja, 12. jula 2024. godine donela rešenje kojim je formirala zajedničku Komisiju za interni prijem krila “B” u Železničkoj stanici Novi Sad sa zadatkom da Komisija izvrši interni prijem tog vestibila kako bi njegovim prijemom putnicima bilo omogućeno njegovo korišćenje i svih sadržaja u njemu, na koji način je došlo do puštanja u rad vestibila krila “B” dana 5. jula 2024. godine.
Ona je bila svesna da nepostupanjem po propisima i tehničkim pravilima može da nanese štetu drugim licima i ugrozi njihovu bezbednost, kao i da će preinačena ili lažna isprava – Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu objekta, koji nosi datum 4. april 2024. godine, čiji je sastavni deo Zapisnik o tehničkom pregledu sa datumom 5. april 2024. godine, biti iskorišćen u pravnom prometu, na koji način su ostale neutvrđene nepravilnosti koje su dovele do tragedije i pada nadstrešnice, te pogobije 15 lica i teškog telesnog povređivanja dva lica.
S.K. se tereti za krivično delo Zloupotreba službenog položaja i krivično delo Teško delo protiv opšte sigurnosti.
Svim uhapšenim licima je određeno zadržavanje do 48 sati u kom roku će biti privedeni na saslušanje.
Kurir