SARAJEVO – U Bosnu i Hercegovinu će još samo do kraja maja moći da se uvoze polovni automobili sa motorom Euro 4 i novi sa motorom Euro 5, jer 1. juna na snagu stupa odluka o minimumu standarda prilikom uvoza vozila.
Od 1. juna moći će da se uvoze samo polovna vozila sa Euro 5 motorom i nova sa Euro 6 motorom. To znači da ce se u BiH moći uvoziti polovna vozila stara do 10 godina.
Odluku je donelo Ministarstvo transporta i komunikacija BiH, a na osnovu zahteva Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima FBiH.
“Cilj je da imamo bolju ispravnost vozila i manje nesreća na putevima, manju zagađenost i zdraviju životnu sredinu, više novca u budžetima i na kraju ispunjavanje uslova za prijem u Evropsku uniju u kontekstu smanjenja ugljen-dioksida”, kaže predsednik Udruženja Haris Muratović.
On dodaje da su na osnovu odluke iz 2016. godine kojom je, takode, ograničen uvoz automobila, evidentni višestruki benefiti po širu društvenu zajednicu. Smanjena je prosečna starost uvezenih vozila na 8,5 godina, smanjen je broj uvezenih polovnih vozila i povećan uvoz novih.
Bosna i Hercegovina već ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, jer je oko 80 odsto registrovanih vozila starije od 10 godina. Zbog toga je Udruženje zatražilo hitno uvođenje ograničenja uvoza korišćenih vozila koja ne ispunjavaju standarde minimum Euro 5 norme izduvnih gasova sa sadašnjih Euro 4 normom.
Takođe, ograničava se i uvoz novoproizvedenih motornih vozila koja ne ispunjavaju stadarde Euro 6 norme, prenosi Blic.
“Strožim normama podstičemo uvoz novih automobila. Nakon sprovođenja Odluke o ograničavanju uvoza putničkih automobila i spoljnih pneumatskih guma radi zaštite životne sredine i zdravlja ljudi u BiH, evidentna su poboljšanja u smislu starosti uvezenih vozila. Cilj je da u narednom periodu imamo trend uvoza automobila koja su u proseku stara šest godina, kao što je to bio slučaj 2011. godine kada je van snage stavljena odluka koja je ograničavala uvoz automobila starijih od sedam godina”, objašnjava Muratović.
Automobili sa motorom Euro 5 u proseku su skuplji od 3.000 do 5.000 maraka, pa i više, ali ovlašćeni trgovci kažu da će time i BiH imati veće prihode.
U Ministarstvu saobraćaja i komunikacija BiH ipak imaju drugačije viđenje.
“Ne očekujemo neke veće poremećaje ako imamo u vidu da smo pre tri godine doneli odredbu koja se tiče Euro 4, a otprilike neke tri godine je razlika između Euro 4 i Euro 5 standarda tako da ne očekujemo nikakve posledice. Ovo ne radimo uopšte da bismo povećali neke prihode, prihodi su isti, ništa se bitno nije promenilo, osim što sada imamo kvalitetnija vozila koja se uvoze u Bosnu i Hercegovinu”, kaže Zoran Andrić, pomoćnik ministra transporta i komunikacija BiH.
Istovremeno, vlasti planiraju da zagađenje vazduha smanje i podsticanjem prilikom kupovine električnih automobila tako što će od 31. decembra biti ukinute carine na uvoz ove vrste vozila u Bosnu i Hercegovinu.
Tanjug /Foto :Pixabay