SARAJEVO – Prodaja novih automobila jedan je od najozbiljnijih ekonomskih indikatora, podatak koji se uvek brižljivo analizira. Aktuelni podaci za Bosnu i Hercegovinu posebno su alarmantni i trebali bi biti crvena lampica za domaću političku vlast.
U prošloj 2019. godini Bosanci i Hercegovci kupili su samo 10.432 nova vozila. Osim što je taj podatak sam po sebi indikativan i govori o siromaštvu bosanskog društva, posebno zabrinjavajuće izgleda kad se stavi u kontekst s prvim susedima. U istom periodu građani Hrvatske kupili su više nego šest puta više novih automobila, tačnije 62.938.
Manji je omer kod polovnih automobila, ali i on dodatno argumentuje slabiji standard građana Bosne i Hercegovine. U Bosni je prošle godine uvezeno 58.645 polovnih automobila, a u susednoj Hrvatskoj 84.913.
Ekonomski analitičar Admir Čavalić za Klix.ba kaže kako je prodaja automobila, naročito novih, dobar ekonomski indikator – posebno kada je reč o recesijskim kretanjima jedne ekonomije.
“Nagli pad prodaje vrlo verovatno upućuje na navedeno. Za fizičke osobe kupovina automobila predstavlja drugu najveću investiciju posle kupovine nekretnina. Shodno tome, broj prodatih novih automobila najviše govori o optimizmu domaćih investitora, poverenju u ekonomiju, ali svakako i o dinamizmu tržišta”, navodi on.
U kontekstu razlika između Hrvatske i Bosne i Hercegovine, nastavlja on, koje su veoma slične po populaciji, kulturološkim navikama itd., postoji niz ekonomskih faktora koji uslovljavaju drastičnu razliku u broju prodatnih novih automobila za jednu godinu.
“Pre svega isti se odnose na razliku u visini neto plata. U Hrvatskoj je prosečna neto plata gotovo duplo veća od one u Bosni i Hercegovini, a taj nam je idikator najbitniji, jer se odnosi na srednju klasu koja ustvari i treba da bude najveći kupac novih automobila. Svakako ne treba zanemariti ni razvijeniji sistem finansiranja građanstva u Hrvatskoj, odnosno veće poverenje bankarskih institucija pre svega (lakša mogućnost kreditiranja kupovine novog automobila i slično). Ovo je rezultat niza objektivnih okolnosti, najvećim delom povećanog učešća sive ekonomije u Bosni i Hercegovini. Svakako ne treba ni zanemariti dosta razvijeni privatni sektor koji takođe nabavlja automobile za svoje potrebe”, zaključio je Admir Čavalić.
Klix/indeksonline