BEOGRAD – Ove godine zabeležen je povećan broj mladih osoba koje su izgubile život u saobraćajnim nesrećama i do sada je poginulo njih 98, što ih čini jednom od najugroženijih kategorija učesnika u saobraćaju, rekao je danas direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović.

“Neki od glavnih problema kod mladih vozača su neiskustvo i želja za dokazivanjem. Te dve stvari dovode do saobraćajnih nezgoda, nažalost sa tragičnim posledicama”, rekao je Stamatović na tribini “Um na drum”, koji je organizovala beogradska opština Vračar.

Naglasio da posebno treba ukazati i na problem i rizik kod vožnje pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci, koje je takođe često prisutno.

Stamatović je dodao da je važno razgovarati sa mladima što Agencija čini stalno, i kao danas sa promoterima koje su poznate ličnosti, one koje, kako je rekao, mogu da pošalju jaku poruku.

“Pokušavamo sa osobama koje su prepoznatljive, koje mogu da pošalju jaku poruku, da dođemo do svesti mladih kako bi uticali na to da budu bezbedni u saobraćaju”, kazao je Stamatović.

Tribinu “Um na Drum” inicirala je i organizovala opština Vračar, a priređena je za učenike treće i četvrte godine srednje Tehničke škole GSP u Beogradu.

Predsednik opštine Vračar Milan Nedeljković, kazao je da krilatica ove tribine “Um na drum” podseća mlade kako se treba odgovorno ponašati u saobraćaju.

“Mladi ljudi moraju da znaju kako se treba ponašati u saobraćaju – imati određena pravila kao sto su ne voziti brzo, ne voziti pod dejstvom alkohola, u svakom trenutku biti odmoran i brinuti za sebe, za ljude koje vozimo i nadasve brinuti za ljude koji se nalaze u saobraćaju”, rekao je Nedeljković.

Reli vozač Dušan Borković kaže da je ova tribina i tema bezbednosti saobraćaja goruća, posebno kada je reč o mladim vozačima.

“Mladi su najkritičnija grupa, zbog adrenalina, kako se kaže ”mlad – lud”, misle da im je sve moguće i da su nepobedivi. Međutim, saobraćaj je opasniji od trkacke staze”, rekao je Borković.

Kako je naveo, ceo život je proveo na trkačkoj stazi, ali nikada nije vozio brzo u saobraćaju, opisao je automobil sa prekomernom brzinom kao “projektil” i naglasio da mladi svoju želju da voze brzo treba da ostvare samo na trkačkoj stazi.

“Mladi ako znaju da voze brzo, neka voze trke, i tamo neka se dokazuju, saobraćaj nije mesto za to”, istakao je Borković.

Borković je istakao razliku između neiskusnih i iskusnih mladih vožača i rekao da neiskusni vozači nisu problem, jer se oni plaše i voze oprezno, a da problem nastaje kada se “opuste”.

“Problem se dešava kada neko položi pa prolazi vreme, godina, dve, tri i dobije sigurnost u automobil, kada postanu sigurni da znaju da voze i tada nastaje problem, proradi adrenalin”, zaključio je Borković.

Jedan od promotera za bezbednost saobraćaja Agencije za bezbednost saobraćaja je novinarka Dea Ðurđević, koja je učenicima prepričala svoju saobraćajnu nesreću koja se dogodila 2019. godine, i pokazala upozoravajuće fotografije sa mesta nesreće, povrede i toka lečenja.

Ona smatra da je moguće da svi voze po propisima, jer je tome svedočila nedavno u Minhenu, ukazujući na lošu saobraćajnu kulturu u Srbiji.

“Bila sam u Minhenu tamo svi voze po pravilima kazne su ogromne, tamo je ograničenje 50 i kada nego vozi 60 – ovde bi bio frajer, a tamo je budala”, rekla je Ðuruđevićeva.

Podsećajući na svoju saobraćajnu nesreću istakla je da “to svakome može da se desi” iako je, kako kaže, i sama imala drugačije mišljenje, te da su svi učesnici u saobraćaju ugroženi neodgovornim ponašanjem pojedinca.

“Kada sam doživela nesreću 2019. tada sam osnovala udruženje “Budimo bezbedni” sa ciljem da se to ne desi više nikome. Dok vam se ne dogodi – mislite neće meni, jer nisam vozač, nisam suvožač i slično. Ja sam bila pešak, mene je autobus od 12 tona udario na trotoaru”, rekla je Ðurđevićeva.

Tribinu “Um na drum” organizovala je i inicirala GO Vračar u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja i srednjom Tehničkom školom GSP u Beogradu.

Tanjug