Nedostatak profesionalnih vozača je problem sa kojim se Srbija već duže vreme suočava, a stanje u ovoj oblasti preti da postane alarmantno. Jer, trenutno nema auto-prevoznika koji ne „kuburi“ sa manjkom vozača potrebnih kategorija. Zato je Udruženje poslodavaca u drumskom saobraćaju odlučilo da zatraži zakonske izmene kako bi se pomerila starosna granica za profesionalne vozače, jer Srbiji trenutno nedostaje 6.000 upravo takvih profesionalnih vozača. Ta granica bi se smanjila na 18 godina za C i CE kategorije, odnosno 20 godina za D i DE kategoriju vozila.

– Sva preduzeća koja se u Srbiji bave transportom imala su sastanak, počev od „Laste“, GSP Beograd, „Arive“, „Severa Subotice, „Niš ekspresa“ „Strele Obrenovac“ i mnoga druga, i dogovorili smo se da zatražimo hitne izmene propisa jer nam predstoji nerešiv problem – kaže prvi čovek Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport“ Goran Aleksić.

On objašnjava da se prvo „baza“ iz koje su dolazili potrebni kadrovi za vozače smanjila (natalitet), a zatim je ukidanje obaveznog vojnog roka smanjilo broj vozača sa potrebnim kategorijama. Smanjen je i upis osoba u stručne srednje škole (upisano ove godine samo 1.040 osoba za vozače, a veliki problem donela je i izmena zakona o bezbednosti saobraćaja, kako kaže Aleksić, koja je propisala da za C kategoriju mogu da polažu osobe starosti od 21 godinu, a za D one koje navrše 24 godine, uz uslov da imaju dve godine C kategoriju.

– Starosna granica iz zakona jeste u skladu sa direktivom EU, ali se nijedna zemlja EU toga ne pridržava, već su svojim internim propisima snizile granicu – kaže Aleksić. – Tako da je moguće da se propiše, i kod nas, da osobe od 18 godina, mogu da voze do 100 km udaljenosti.

Stanje je izuzetno alarmantno, objašnjava Aleksić, jer nedostatak vozača ugrožava ceo sistem prevoza:

– Konkurs je stalno otvoren. Zapošljavaju se i penzioneri stariji od 70 godina, a prosek starosti vozača je trenutno veći od 55 godina.

Vozači, kako je rečeno, najčešće odlaze u zemlje EU, pa tako trenutno ima 14 agencija koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu. One im organizuju odlazak i polaganje za SPS sertifikate u Vinkovcima. Takođe, rečeno je da od Nove godine Nemačka planira da otvori granice vozačima koji imaju SPS sertifikate. Jovica Vasiljević, iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda, kaže da u 2019. svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju SPS sertifikat za upravljanje motornim vozilima u Evropi.


Večernje novosti /Foto: Pixabay