BEOGRAD, 3.aprila (Tanjug) – Proizvodnja novih IMT traktora počeće najkasnije za godinu dana, ključne komponente poput motora stizaće iz Indije, dok će se u Srbiji praviti ostali delovi i sklapati traktori sa oznakom IMT, kaže Kamal Ahuđa, zamenik direktora indijske kompanije ””Tafe”” za evropsko tržište koja je novi vlasnik Industrije mašina i traktora IMT.
Ahuđa je za Tanjug rekao da nije realno da se kompletna proizvodnja traktora odvija u Srbiji, ali da postoje uslovi da se prave delovi poput hidraulike, zupčanika, kabina, felni, guma, akumulatora i da se na taj način procenat domaćeg učešća povećava iz godine u godinu.
””Kada je ””Fiat”” stigao u Srbiju, procenat domaćeg učešća bio je oko 2-3 odsto, a siguran sam da je sada mnogo veći, tako će biti i sa ””tafe”” traktorima””, uveren je Ahuđa.
Na pitanje koliko će ””Tafe”” zaposliti radnika i inženjera iz Srbije, Ahuđa odgovara da je za sada teško govoriti o tom broju budući da se način proizvodnje traktora, kako kaže, mnogo promenio.
””Današnje fabrike rade sa ””hi-teć”” mašinama i nemaju toliko zaposlenih kao ranije. Ne postoji više vertikalni model proizvodnje po kome se sve, od najmanjeg do najvećeg dela, pravi u fabrici. Danas se mnogo radi sa kooperantima, tako poslujemo i u Indiji. U svakom slučaju broj zaposlenih će se povećavati sa rastom proizvodnje””, tvrdi Ahuđa.
Ističe da u Srbiji ima potrebnog kadra za proizvodnju što je, kaže, bio jedan od odlučujućih faktora zbog kojeg je ””Tafe”” odlučio da kupi IMT.
””Mogli smo da kupimo pogon i u nekoj drugoj državi, ali u Srbiji ima najviše kvalifikovanog kadra za proizvodnju traktora kada je reč o ovom regionu””, kaže Ahuđa.
Navodi da ””Tafe”” trenutno pregovara sa strateškim partnerima u Srbiji o čemu, kaže, ne može još uvek javno da govori, kao ni o investicijama u proizvodnju traktora u Srbiji.
””Ulaganja će biti milionska, ali ne mogu to da preciziram. ””Tafe”” daje i svoje znanje, stručnjake, slaćemo određene mašine i agregate u Srbiju, a ulagaće i strateški partner. Očekujemo da najkasnije za 12 meseci počne proizvodnja novih IMT traktora””, kazao je Ahuđa.
Govoreći o narednim koracima nakon što je ””Tafe”” kupio brend, intelektualna prava i nekretninu IMT u Jarkovcu, Ahuđa je naveo da će tim inženjera iz Indije, kojima će se priključiti nekoliko bivših radnika i direktora iz IMT, uskoro doći u Srbiju kako bi odabrali lokacije za proizvodnju delova za traktor.
””Imamo plan za Srbiju, a slično radimo u Turskoj gde nekoliko godina pravimo traktore koji se prodaju na turskom tržištu, a izvozimo ih i u Ameriku””, kaže Ahuđa.
Na Međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu poljoprivrednici će u maju imati priliku da vide model ””tafe 42”” koji će ih, siguran je Ahuđa, veoma podsetiti na IMT 539.
Sličnost ta dva modela, kako kaže, nije slučajna jer ””Tafe”” i IMT vezuje dugogodišnja saradnja koja je počela šezdesetih godina, a do 1992. dve kompanije su ostvarile promet od 250 miliona dolara.
Ahuđa, čija je majka Srpkinja, a otac Indijac i jedan od vodećih ljudi u kompaniji ””Tafe””, kaže da je imao veliku želju da se saradnja dve kompanije i dve države obnovi i nastavi.
””Želeo sam da moj otac to doživi jer je ceo život posvetio ””Taffe””-u i saradnji sa ondašnjom Jugoslavijom. Sem toga, i ja sam rođen u Beogradu, ovde sam živeo do 10.godine i nisam zaboravio srpski””, priča Ahuđa.
Kaže da ga iznenađuju pitanja zašto su Indijci kupili IMT i šta imaju od toga jer, kako kaže, u Indiji još uvek veruju u ovaj brend, a IMT pamte kao kvalitetan i pouzdan traktor.
””Siguran sam da ćemo sa novom tehnologijom oživeti IMT i učiniti ga relevantnim za nova tržišta. Naš cilj nije samo Srbija i bivša Jugoslavija, zanima nas i Rusija, čak i zapadna Evropa jer se Srbija približava EU. Skeptici kažu da će to biti tek za pet-sedam godina, ali za firmu kao što je ””Tafe”” to nije dugo””, ističe Ahuđa.
Dodaje da je ””Tafe””, na čijem je čelu njegova rođaka Maleka Srinivasan, najveći pojedinačni deoničar u američkoj AGCO korporaciji koja vlasnik traktora ””fendt””, ””ćallenger, ””valtra””, ””masey ferguson”” i ima promet oko 12 milijardi dolara.
Kako kaže, godišnja proizvodnja traktora je oko 180.000, a izvoze se u više od 90 odsto afričkih zemalja, kao i u Bangladešu, Šri Lanki, Burmi i Butanu.